PERI Danmark A/S

PERI Danmark A/S

Skrevet af
Morten Brix

Adm. Direktør


Virksomheden

PERI Danmark A/S åbnede i 1993, og beskæftiger 60 medarbejdere på kontoret i Greve. PERI er en familieejet virksomhed, som beskæftiger ca. 8000 medarbejdere på verdensplan. På PERI´s hovedkontor i Weissenhorn, som blev grundlagt i 1969, bliver alt materiel udviklet, fremstillet, monteret og opbevaret. Virksomheden leverer løsninger til entreprenører indenfor fortrinsvist bygningsindustrien indenfor beton, interimsunderstøtninger, forskalling og stilladsløsninger.  Som familievirksomhed i 2. generation, bestræber PERI sig på at levere de bedste forskallings- og stilladsløsninger til alle typer projekter. PERI har mere end 60 datterselskaber fordelt over hele verden.

Baggrunden

PERI havde påbegyndt et turn-around efter at have leveret utilfredsstillende resultater igennem en del år. Første del af opgaven var at kigge nærmere på de interne processer  samt at levere mere profitable løsninger til markedet. Målet var ligeledes at være mere kommerciel i tankegangen ikke kun i salgsafdelingen, men i hele organisationen. Derudover var det at sælge mere på værdi i stedet for på pris.

Løsningen

Jeg kendte Connection Management fra tidligere, og havde haft succes med dem. Jeg bragte Connection sammen med vores Sales Excellent funktion i Tyskland for at sikre, at indholdet af undervisningen var på linje med vores interne træningsforløb. Der blev vi enige om i fællesskab, at der var en farbar vej, og så gik vi i gang med et skræddersyet forløb.
Der blev gennemført to uddannelser igennem Connection Management – et skræddersyet hold i Salgspsykologi til salgsafdelingen og den anden uddannelse var Ledelse i Praksis for ledelsen, således, at alle i sidste ende ville tale samme sprog og have samme referenceramme. Vi valgte et forløb med ECTS point idet dette gav en ekstra dimension på indhold og attention. Grunden til, at det yderligere var interessant var jeg har mulighed at supplere med de åbne uddannelser som Connection også udbyder, når der f.eks. kommer nye medarbejdere – det vil sige, at jeg kan blive ved med at vedligeholde kompetencerne i salgsafdelingen og den øvrige organisation.

Udbytte

Det væsentligste var at opnå et fælles sprog – hvordan man kommunikerer internt og eksternt, og få en værktøjskasse, som alle kender indholdet af, og som gør det lettere og mere effektivt at kommunikere. Vi har fået nogle fælles kommunikationsmodeller, som vi anvender, og derudover kan jeg på markedssiden se helt konkret, at vi har fået mere værdiskabende løsninger ud til kunderne – det vil konkret sige færre varer ud for flere penge. Kapitalbindingen i lageret har vi været i stand til at reducere med 15 %, hvilket er mange penge, som ikke er bundet i et lager. Vi har gennemgået en større turn-around, vi har vokset vores omsætning og bruttoavancen er forbedret med over 50% og det hele viser sig på en bundline som på kun et år er forbedret med 30 mil. kroner.


Del