Reference fra Kemp & Lauritzen

Kemp & Lauritzen

Skrevet af
Allan Jørgensen

CEO hos Kemp & Lauritzen


Virksomheden

Kemp & Lauritzen er i dag Danmarks førende virksomhed inden for El, VVS, Ventilation, Køl samt tekniske installationer. Kemp & Lauritzen blev etableret i 1882 af skibskonstruktør Otto Kemp og telegrafingeniør Severin Lauritzen. Sammen grundlagde de et af Europas første telefonselskaber Kjøbenhavns By- og Hustelegraf, som siden blev til KTAS. De afhændede dog hurtigt deres interesser i selskabet, for fuldt ud at koncentrere sig om udvikling, installation og salg af elektriske anlæg. I 1954 blev den dengang personligt ejede virksomhed Kemp & Lauritzen ændret til et aktieselskab, som i dag ejes af Axel Muusfeldts Fond. Koncernen omsatte i 2012 for 2.2 milliarder og tjente 33 millioner med sine ca. 2000 medarbejdere. Koncernen leverer højt specialiserede løsninger til offentlige og private virksomheder med fokus på, at koncernen sætter standarden for kvalitet, innovation og services til gavn for kunderne.

 

Baggrund

Igennem en længere periode har entreprisemarkedet været presset og derfor er ledelse af både projekter, servicekontrakter og medarbejdere en afgørende parameter for forretningsmæssig succes. Kemp & Lauritzen henvendte sig til Connection Management, idet de ønskede ledelses- og forretningsmæssige gennembrud, der kunne ses på bundlinjen. Ledere, lige fra topledelse til afdelingschefer, som alle er engageret i projektet ønskede at finde en samarbejdspartner, som kunne matche deres behov, og som igennem rådgivning, uddannelse og træning kunne skabe en fælles  ledelsesplatform. Deltagernes uddannelsesbaggrund var typisk autodidakte ledere med stor faglig erfaring fra El, VVS, Ventilation, Køl samt ingeniører og økonomer.

 

Løsningen

Connection Management startede projektet op ved at gennemføre en foranalyse, hvor alle muligheder og udfordringer blev analyseret. Dette via interviews, styregruppemøder, surveys og 360 graders analyser. En stor del af forløbet og løsningen blev et lederakademi, hvor samtlige ledere gennemførte en formel og skræddersyet lederuddannelse. Lederuddannelsen blev afsluttet med en skriftlig businesscase, hvor lederne skulle bidrage med en ledelsesmæssig problemstilling og løsning, som de efterfølgende skulle forsvare til en mundtlig eksamen med ekstern censur. Foruden de konkrete resultater, som lederne allerede har skabt, har lederuddannelsen givet deltagerne international merit og ECTS-point.

 

Udbytte

Adm. direktør Allan Jørgensen udtaler: ”Vi var meget opmærksomme på, at dette projekt var et af vores vigtigste uddannelsesmæssige tiltag nogensinde. Når vi skal lykkes med at gøre vores forretning endnu bedre, så starter det med ledelsen og vores adfærd. Det var afgørende for vores valg af ekstern samarbejdspartner, at vi troede på, at de kunne flytte vores adfærd og få skabt en fælles ledelsesplatform – og med valget af Connection Management har vi truffet den helt rigtige beslutning”.


Del