Det starter med ledelsen

Fujitsu

Skrevet af
Rune Færgemann

HR Direktør hos Fujitsu


Om Fujitsu

Fujitsu er Japans førende ICT (Information and Communication Technology) virksomhed og tilbyder en komplet portefølje af teknologiprodukter, løsninger og services. Mere end 170.000 Fujitsu medarbejdere supporterer kunder i over 100 lande. Fujitsu Limited (TSE:6702) havde i det regnskabsår, der afsluttedes den 31. marts 2011, en konsolideret omsætning på 55 mia. US$.

 

Baggrund

Igennem en længere periode har markedet for IT-ydelser og IT-infrastruktur været hårdt presset grundet global konkurrence. De komplekse forretningsmæssige problemstillinger, der for 10 år siden krævede 20 rådgivende ingeniører at tage stilling til, kan i dag købes over Internettet. Den datakraft, som i dag er tilgængelig ”in-the-cloud” for ganske få kroner, kostede for et årti siden halvdelen af Storebæltsforbindelsen.

Fujitsu henvendte sig til Connection Management, idet de – i en fart – ønskede ledelses- og forretningsmæssige gennembrud, der kunne ses på bundlinjen. De 40 ledere, lige fra topledelse til teamledere, som alle er engageret i projektet ”Shaping tomorrow with you”, ønskede at finde en leverandør, som kunne matche deres behov, og som igennem, rådgivning, uddannelse og træning kunne skabe en fælles Fujitsu ledelsesplatform.

Deltagernes uddannelsesbaggrund var typisk autodidakte ledere med stor erfaring fra IT samt civilingeniører, økonomer og kandidater.

 

Løsningen

Connection Management og Fujitsu startede projektet op ved at gennemføre en foranalyse, hvor alle muligheder og udfordringer blev analyseret. Dette via interviews, styregruppemøder, surveys og 360 graders analyser.

En stor del af forløbet og løsningen blev et lederakademi, hvor samtlige ledere gennemførte en formel og skræddersyet lederuddannelse. Lederuddannelsen blev afsluttet med en skriftlig business case, hvor de 48 ledere skulle bidrage med en ledelsesmæssig problemstilling og løsning, som de efterfølgende skulle forsvare til en mundtlig eksamen med ekstern censur. Foruden de konkrete resultater, som lederne allerede har skabt, har lederuddannelsen givet deltagerne international merit og ECTS-point.

Som en del af deltagernes personlige udvikling under forløbet, planlagde og gennemførte Connection Management coachingsessioner med alle deltagere. Coachingsessionerne gjorde det muligt for lederne at holde fokus på egne handlingsplaner i udviklingsforløbet og samtidig få sparring på dagligdagens ledelsesmæssige udfordringer.

For at forlænge og forbedre læringen valgte Fujitsu Connection Management’s on-line Leadership Academy, som i dette tilfælde bestod af 3 e-learning moduler. E-learning modulerne kan gennemføres online på samtlige mobile platforme, således at lederne kan tilgå og gennemføre læringen hvor som helst og når som helst – med afsluttende certificering og test.

 

Udbytte

Rune Færgemann fra Fujitsu udtaler: ”Vi var meget opmærksomme på, at dette projekt var et af vores vigtigste interne MUST-WIN-BATTLES. Når vi skal lykkes med at gøre vores forretning endnu bedre, så starter det med ledelsen. Derfor var valget af et eksternt konsulenthus et væsentlig parameter – og med valget af Connection Management har vi truffet den helt rigtige beslutning”.


Del